Om nätkampanjer och bloggar i det finska presidentvalet
Hufvudstadsbladet, som är svenskspråkig dagstidning i finland har i sin nätupplaga, en intressant artikell om att nätkampanjer inte når passiva väljare.
Den rapporterar bland annat minst tre presidentkandidater använder bloggen som kampanjverktyg. Centerns presidentkandidat Matti Vanhanen (c), De grönas kandidat Heidi Hautala och Samlingspartiets kandidat Sauli Niinistö.
I artikeln så säger Doktor Tom Carlson, forskningsledare vid Åbo Akademi i Vasa följande:
"...bloggarna inte bara är ett sätt för kommunikation direkt med väljarna. Det handlar också om att lägga ut information som kan leda till positiv uppmärksamhet i traditionella massmedier som tidningar, radio och tv".
Andra viktiga faktauppgifter i artikeln rör åldergrupper:
"I det förra presidentvalet år 2000 var det bara 1,4 procent av alla väljare och 4 procent av ungdomarna som ansåg internet vara en viktig informationskälla som stöd för röstningsbeslutet. Siffrorna har stigit efterhand och i EU-valet i fjol ansåg yngre väjarna att nätet var en viktigare informationskanal än andra medier."
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida