Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-11-14

(s) framåt i SvD:s Väljarbarometer

Jag erkänner min förtjusning, gränsande till barnslighet över opinionsmätningar. Nyktert kan jag fundera över hur spännande det egentligen är för andra än de som är jätteintresserade av politik. Ibland rapporterar medias sportsidor resultattabeller över Curling, Hästpolo och Casting. inget av detta får mig att gå igång. Nu kan vän av ordning med rätta säga att politik är av större allmänintresse än de tre sporter jag nyss räknade upp.

Nåväl, jag gissar att de som läser min bloog har ett större samhällsintresse än genomsnittet. Och jag tycker att det trots allt är roligt att skriva om. Så här kommer det:

Vi sossar får 36,1% och moderaterna får27,4%. (s) ökar och (m) minskar. Junilistan är utanför riksdagen. De borgerliga får tillsammans 47,6% och (s),(v)&(mp) får tillsammans 45,9%. Kort sagt, det är match!

Det som är spännande är egentligen vilka som kommer att finnas i riksdagen nästa mandatperiod. Junilistan verkar inte komma in, vilket inte är konstigt eftersom det är ett utvecklingsfientligt parti. Centern 5,2%, är nog det av partier som ligger nära nedflyttningsstrecket som har störst möjlighet att återhämta sig, det är trots allt ett folkrörelseparti och snart ett myyyycket rikt parti. När det gäller (v)5,0%, (mp)4,8% och (kd)4,3% så är detta svårbedömt.(mp) är det enda av dessa fyra småpartier som går framåti undersökningen.

Riktigt spännande, blir detta ämne när nästa undersökning genomförs. Och ännu mer spänning blir det självfallet om knappt ett år

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida