Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-12-07

Angela - Krisledningsövning i Tyresö kommun

Idag har Tyresö kommun genomfört en krisledningsövning. Länsstyrelsen i Stockholms län var på plats för att hålla i scenariot och observera genomförandet. Läs gärna om scenariot i det pressmeddelande som gått ut.

Syftet var att pröva organisationen i skarpt läge. Och att sedan utvärdera resultatet för att kunna göra förbättringsåtgärder.

Min roll var att delta i Krisledningsnämnden som beslutsfattare. Vi bestämde snart att den skulle träda i tjänst och överta samtliga nämnders beslutsbefogenheter beträffande den kris vid hade att hantera.

10 av 26 kommuner i Stockholms län har genomfört liknande övningar. Länsstyrelsen alldeles bestämda uppfattning var att Tyresö hitintills var klart bäst. Särskilt omnämnande fick Tyresös kommunchef Staffan Isling och naturligtvis Björn Ekstrand som är ansvarig tjänsteman på kommunen för krishantering och som tillsammans med länsstyrelsen planerat övningen.
Alla vi andra, politiskt förtroendevalda, förvaltningschefer och kommunanställda visste ingenting om vad som skulle hända.

Själv tycker jag att dagen har varit både spännande och lärorik.

3 kommentarer:

Klockan 8:25 fm , Blogger Nathalie Sundesten Landin sa...

Ja, det är oerhört intressant - och inte helt lätt. Vi har genomfört övningar några gånger med hjälp av Länsstyrelsen. Efter tsunamin fick vi högsta betyg på hur vi hanterade situationen. Sedan hade vi en större brand i Hallonbergen där kommunen fick användning för kunskaperna. Även om man ständigt hoppas att man ska slippa använda dem...

 
Klockan 5:35 em , Blogger paradox55 sa...

Kul att höra att vi är redo i Tyresö och att krisberedskap finns. Det är viktigt att man är beredd och agerar i sådana här situationer. Det räcker inte att sitta och snacka om vad som ska göras utan att göra.

Förövrigt är det himla trevligt att läsa om din verksamhet. Fortsätt att skriv intressant och inlevelserikt som du gör...

Kul att bo i en kommun med politiker som tar sig tid med sina kommuninnevänare...

 
Klockan 6:03 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Tackar! Jag får säga detsamma till både Bengt och Nathalie. Jag läser er alltsom oftast. Och med behållning, även om jag brukar hoppa över den del som Bengt bloggar om tekniska spetsfundigheter, för det begriper jag helt enkelt inte.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida