Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-12-30

Tyresö klokaste pensionslösningen för politiker

Dagens nummer av Metro (se klipp nedan) går igenom pensionsavtalen för kommunalråden i Stockholms län. Några kommuner har riktigt korkade ursäkter för att inte uppge vilka villkor som gäller, exempelvis så vill Värmdö kommun ha betalt av Metro för uträkningen av pensionsvillkoren...
Det som inte framgår av sammanställningen är vilka regler som gäller, eftersom antalet intjänandeår inte framgår. Det kan teoretiskt vara så att den kommun som har de lägsta kostnaderna i sammanställningen har de mest generösa villkoren. Detta är ett exempel på en allt grundare journalistik. Jag har skrivit det förut och det tål att upprepas. Medias granskaning ska vara tuff, men den ska också vara grundlig och korrekt.

Tyresö kommun har enligt min uppfattning den bästa lösningen. Den är rak, enkel och anpassad efter dagens politiker. Jag tror att det är få politiker som vill, orkar eller kommer att uppnå 15 tjänsteår vid minst 55 års ålder. Tyresö har istället valt en försäkringslösning . Det innebär att kommunalråd får placera 20% baserat på årsarvodet (= lön).
Dessutom är det en väldigt transparant lösning. Enkel för medborgare och media att granska.

Det är bättre för kommunen, som får alla kostnader i realtid. Det är bättre för partierna och demokratin om inte pensionsavtal styr hurvida en person väljer att kandidera för en ny mandatperiod eller inte. Och det är bra framförallt för morgondagens politiker som sannolikt kommer att stanna kortare perioder än vad gårdagens politiker gjorde.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida