Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-01-11

Framgångsrik Nuder ger staten 13 miljarder i överskott

I dagens nummer av tidningen Metro redovisas att staten gör ett resultat på 13 miljarder kronor. Det är naturligtvis mycket pengar. Samtidigt i relation till hur mycket staten omsätter, ett ganska rimligt resultat. Nuder har som finansminister lyckats att vända underskott till överskott.

Samtidigt så rapporterade DI igår, att Sverige, enligt en stor undersökning som omfattar 7.000 medelstora företag i 30 länder, placerar sig i det absoluta toppskiktet i Europa när det gäller viljan att nyanställa.

Det roliga med Metroartikeln är att "expertpanelen" är kritisk.

1. Mikael Odenberg (m) är skuggregeringens finansminister, det är hans jobb att jaga Nuder.

2. Stefan Fölster, Svenska handel, representerar också starka högerintressen.

3. Lena Westerlund, duktigt LO ekonom och Tyresöbo, har till uppgift att driva LOs frågor.

4. Den fjärde experten är Paolo Roberto, om honom har jag för lite kunskap för att kunna bedömma, annat än som boxare och programledare.

Jag menar inte att dessa personer på något vis är okunniga, men åtminstone tre av dem representerar främst sin uppdragsgivare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida