Kunskapsprov och inte betyg hjälper svaga elever
Robert Noord som är socialdemokratisk ordförande i Barn- och utbildningsnämnden i grannkommunen Haninge, hade igår en utmärkt artikell på DN debatt. Han förmår att sätta ord på klassisk socialdemokratisk utbildningspolitik.
Det handlar om kunskapsprov och uppföljning. Robban betonar vikten av kunskap och lärande med ett tydligt fokus på alla ska med redan från början. Inte betyg som är ett gammaldags system för att belöna respektive peka ut olika elever. Det är inte ett sätt att stödja, hjälpa och utveckla.
Det är ett oerhört viktigt arbete som görs i Haninge. Lite slarvigt kan inriktningen av skolan delas i tre olika läger.
- Flumskolan som bara betonar det sociala och som inte förmedlar kunskap i tillräcklig omfattning.
- Diciplinskolan som ser bakåt och tror att straff och betyg, gärna i kombination, är lösningen.
- Kunskapsskolan som stödjer och hjälper. Som förmedlar både kunskap och självförtroende hos eleven.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida