Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-01-12

Fantastisk musikfilm om The Ramones

Ikväll visade SVT musikdokumentären; "End of the Century - historien om The Ramones". Det var en i många stycken välgjord film. Fantastisk musik, men det visste jag innan jag såg filmen. Såklart.

Filmer av den här karaktären riskerar ofta att antingen profitera i olycka eller att bli en snyftis. Den här var inget av detta. De visade sannolikt en ganska realistisk bild av bandet, men hade samtidigt en schysst balans till det etiska.

Jag hade inte kunskap innan om att det var The Ramones som inspirerade både Sex Pistols och The Clash. Bland annat visas bilder från ett gig och intervju med bland annat Joe Strummer som berättade att de lyckades få träffa The Ramones under en av deras första spelningar i UK.

Heder åt SVT som visade denna film som ändå utgör en lite smalare del av vår samtidskultur, utan att tillhöra finsalongerna. Det är motivet till att vi ska ha publikservice.

I radion, så är det 106,7 Rockklassikers Bo Ramone som är den som oftast spelar just The Ramones i etern. Lyssna live gör du här vardagar mellan kl. 14.00-19.00

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida