Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-04-21

Politiker PRAO på McDonald´s

Idag har jag och min partivän, Maryam Yazdanfar, som är riksdagsman från Solna, varit på McDonald´s i Tyresö. Maryam är också inne i bloggsvängen, läs hennes intro här.
Nåväl, vi började vårt pass kl 09.00 med introduktion och utbildning av Tyresöresturangens utmärkte och sympatiska chef, Pablo Jordá. Han verkar vara ett riktigt föredöme i sitt ledarskap med alla ungdomar som jobbar på restaurangen.
Sedan fick vi börja jobba kl 10.00 när menyerna växlades över från frukost till de vanliga matmenyerna. Vi fick steka och montera olika hamburgare. Jag har fått sköta pommes frites tillagningen, medan Maryam ikläddes headset och jobbade i DTn med att serva de bilar som åkte igenom

Pablo bjöd på lunch, hur den såg ut ser ni på bilden nedan.

Det finns många saker att imponeras av på McDonald´s. Dels deras förmåga att snabbt introducera unga människor att ta ansvar och känna sig behövda. De är Sverigebäst på integration. De lever som vi lär. Det går också att som ung, med lite go att avancera till arbetsledare och till chef, genom ett väl utvecklat internt utbildningssystem, där teori varvas med praktik.

Jag som gillar struktur och teknik, gärna i kombintation, fick också mitt lystmäte tillgodsett. Genom skärmar i köket så kunde de följa hur stor den genomsnittliga försäljningen av olika hamburgare brukar vara mellan t.ex kl 10.30 och 11.00 en fredag, detta fungerar sedan som riktmärke för förberedelserna i köket och det sker fortlöpande. De kan också genom några enkla knapptryck förlja försäljningskurvan, intäkter och servicetider mot uppsatta mål. En omedelbar bekräftelse på hur arbetslaget klarat uppdraget.

Vid 15.00 så slutade vi vårt pass. Maryam och jag ska göra fler dagar tillsammans i Tyresö. Ett radarpar har börjat sin bana!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida