Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-06-18

SvD:s valkompass - funkar bra

Jag prövade för en stund sedan Svenska Dagbladets partitestmotor, valkompassen. Det går alltid att ha synpunkter på hur dessa fungerar, men jag tycker att denna hade ovanligt väl avvägda frågeställningar. Och jag är hyggligt nöjd med resultatet. Det enda som stör mig är att kd hamnade före både (mp), (fp), (v) och (m). Skälet tror (hoppas) jag är den viktningsprocedur som deltagaren får göra efter att ha svarat på 25 frågor, där de tre viktigaste frågorna anges, oaktat om svaret är postivt eller negativt laddat. I mitt fall hade jag inte med några frågor med bäring på den enskilda människans personliga livsföring. Pröva gärna själv, det var riktigt kul.

2 kommentarer:

Klockan 12:37 fm , Anonymous Anonym sa...

En av de bättre åsiktstesten, nästan helt nöjd, har dock liksom du ett kd-problem. Var helt säker på att folkpartiet skulle komma före.

 
Klockan 12:58 fm , Blogger Patric Rylander sa...

Stackare...kd kanske inte är så läskiga som ni tror :)

Patric (kd)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida