Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-08-01

Skicka ut Johan Staël von Hostein på valturné

Jag vill starkt rekomendera alla osäkra väljare och alla de som fascineras av "de nya moderaterna" eller några av de andra borgerliga partierna att läsa dagens krönika i Metro av Johan Staël von Hostein. Den avslutas med följande meningar: "Då är vi fria. Då är vi alla borgerliga". Men det intressanta är beskrivningen som leder fram till slutsatsen.

Är du minsta osäker på om du ska välja Sossarna eller Moderaterna i höstens val. Läs då Staël von Hosteins krönika. Jag garanterar nästan att du kommer sätta ned foten.

6 kommentarer:

Klockan 8:19 fm , Anonymous Anonym sa...

Moderaterna, kanske? Holstein förklarar på ett enkelt och träffande sätt vad många redan vet: att vänsterpolitiken premierar medelmåttighet och straffar den som vill leva ett bättre liv.

 
Klockan 9:27 fm , Blogger Johan Sjölander sa...

Fortsätt så Wilhelm, fortsätt så. Lustigt att de som uttrycker den där typen av åsikter väldigt sällan själva anser sig tillhöra de "medelmåttigas" skara.

Och Anders, jag är gärna med och sponsrar Johan SvHs valturné. Visa upp honom bara...

 
Klockan 3:35 em , Anonymous Anonym sa...

Det säger ju sig självt att det är dem som tillhör den missgynnade skaran som klagar mest på missförhållandena. Är det lika lustigt att det huvudsakligen är kvinnor som klagar på bristande jämställdhet?

 
Klockan 9:12 fm , Blogger Johan Sjölander sa...

Wilhelm, för att tillhöra någon sorts självutnämnd elit som förtjänar mycket bättre än alla medelmåttor så argumenterar du lite slarvigt. För det är skilland på att vilja ha mer än de andra (som du vill) och att vilja ha lika mycket (som feministerna vill.)

 
Klockan 1:41 em , Anonymous Anonym sa...

Jag identifierar mig inte med någon påhittad "elit" - jag är student och har således inga höga inkomster - jag är bara trött på att ge bort 50% av mina pengar i skatt och se dem slösas bort av en inkompetent regering som bevisligen inte ger fem öre för demokrati. Antalet sossefiaskon den senaste mandatperioden går knappt att räkna (men det finns dem som har lyckats).

Det handlar inte om att vilja ha mer än alla andra, det handlar om rättvisa. Incentivet att göra rätt för sig har försvunnit, man belönas bara med högre skatt och mer byråkrati. Som nyutexaminerad får man inget jobb utan erfarenhet, men extrajobbar man under studietiden dras bidraget in. Svartjobb någon? Bilden av svensken som ärlig och hårt arbetande håller på att suddas ut tack vare socialdemokratin.

 
Klockan 9:38 em , Blogger Nathalie Sundesten Landin sa...

Abbe, du är utmanad

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida