Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-10-15

Libyen kopplar upp skolbarn

Läste en spännande artikel i Svenskan (tyvärr verkar den inte finnas i nätupplagan) idag. Den handlar om att Libyens regering har träffat ett avtal med den ideella organisationen "One Laptop Per Child". Fler länder är på väg, men Libyen ser ut att bli världens första land där ALLA barn är uppkopplade mot internet, via utbildningsdatorer.

Uppkopplingen sker genom trådlöst internet.

Enligt den Wikipedia så kommer dessa datorer inte under några omständigheter att säljas i affärer eller liknande.

Tyresös elever ligger under riksgenomsnittet när det gäller kunskapsmålen och Tyresö kommun satsar mindre än riksgenomsnittet på läromedel. Jag kan inte bedöma vilken nivå dessa datorer och dess programinnehåll har, men bara genom att tillsammans kunna bedriva undervisning på detta sätt torde kunna öka kunskapsintaget. Men finns viljan?

100 dollar per dator är priset. Även om det så här långt är flest relativt fattiga länder så återfinns även den amerikanska delstaten Massachusetts bland de som kommer skaffa denna utrustning.

I Sverige går den nya regeringen i motsatt riktning genom att avisera att hemmadator paket inte längre ska vara skattefria. En utvecklingspessimistisk skatteökning av de nya moderaterna.

2 kommentarer:

Klockan 12:54 em , Blogger Johanna Graf sa...

Hej Abbe!
Har jus länkat till dig. Såg du att jag citerade dig för ett par veckor sedan?

 
Klockan 2:19 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Tackar, själv har jag sabbat möjligheten att länka från min sida, det går säkert att reparera för den som är lite mer datamogen än mig:-)

Jag var inne och kommenterade, ditt citat: http://www.blogger.com/comment.g?blogID=34629132&postID=115926475503519859

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida