Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-05-01

1 maj i Tyresö - första nyhetssammanfattningen

Tyresös 1 maj arrangemang är nu genomfört. Det var ett bra möte, med lite färre deltagare än ett normalt valår. Tack vare Anna Sjödins medverkan som talare så fick vi stor mediabevakning. För en stund sedan när jag surfade runt på de största nyhetssajterna, kan jag ganska snabbt konstatera att mångfalden lyser med sin frånvaro. Det är TT som skriver i de flesta tidningar och i etermedia. Även fast Jonas Gummesson från TV4 var på plats och Svt 24 hade en buss och flera kameror, så är den snabba bevakningen hämtad från TTs nyhetstjänst.

På Bollmoraängen fanns fyra eller fem ungdomar med nyupptryckta T-shirts och ett plakat med krav Anna Sjödins avgång. De andra 100-150 åhörarna hade inga plakat alls eller politiska plakat. Och de var naturligtvis ooragniserade, så är det ju ofta med den här typen av spontana infall, man åker iväg på morgonen och trycker upp några T-shirts, skriver ett plakat. Och de granskande journalisterna är kritiskt granskande (OBS! Detta stycke är ironi!).

Du kan själv kolla följande nyhetssajter och jämföra: Aftonbladet, Expressen, TV4, Svd, SR och Svt.

Dagens Nyheter var där med en egen skrivande reporter och egen fotograf. Heder åt dem.

Uppdatering: Nu ligger DNs artikell ute på nätet. Snarlik nyhetsvinkel, men dock med den goda smaken att beskriva lite mer av innehållet, och en del av mitt tal.

2 kommentarer:

Klockan 8:54 fm , Anonymous Anonym sa...

Om Första Maj kan man säga mycket. Vackert! Vackra röda fanor och glada människor. Men så var det ju också Abbe... Han tar ju upp en del plats på jorden redan i skala 1:1. Men jag fick skräckslaget av den uppblåsta figur som såg ner på mig från en vit banderoll på besök från Tyresö i Humlegården. Var lade du huvudet när du beställde den banderollen? Det är vad jag undrar. Har du skruvat på det igen?

 
Klockan 10:59 fm , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Som förtroendevald företrädare, så ska jag synas. Sedan kommer alltid normering och Jantelagen, vara något som väcker känslor när de bryts.
Om jag istället sitter inlåst i kommunalhuset, står försynt i ett hörn på torget, talar om regionförbund och transferingssystem, så kommer det kritik om att vara osynlig.

Tyvärr finns det inget mellanläge. Antingen är jag on eller off.

Och även om du tycker att jag bryter mot oskrivna lagar, så kommer det förvånansvärt ofta fram människor spontant i Tyresö centrum, som inte är partimedlemmar och säger, att det är kul, att de blir glada över att "Sossepolitikern", syns och är engagerad.
När jag var partiombudsman, var jag mer bekymmrad över de heltidspolitiker som inte ens dörröppnarna på Konsum reagerade på:-)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida