Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-10-15

Läs Leijonborg på DN debatt - om politikers moral

Inspirerad av ”Ploggen - Brockmans politiska loggbok” som också skriver om alliansmoralen och Lasse Leijonborgs moraliska programförklaring på DN debatt från den 15 april.

Alla skandaler och affärer är trista. De som drabbas mest är väljarna och demokratin. Det är också tråkigt för alla de lokalpolitiker, som jobbar hårt för sitt partis värderingar och politik, men som får klä skott för vad deras partivänner gjort. Jag tänker nu senast på Berit Assarsson och Mats Fält, som är moderata kommunalråd i Tyresö. Det är bra personer även om jag inte sällan har andra åsikter än dem. Vi är ganska ofta oense, men bara i sakfrågorna. Och det är ju själva poängen med olika politiska partier.

Jag har svårt för moralister, särskilt de som är fördömande och håller sig med dubbelmoral. Jag vet inte om Lasse Leijonborg har för avsikt att följa upp sin proklamation på DN debatt, kanske tillsammans med de andra partiledarna i alliansen. Ett tips på rubrik kan vara: "Lex alliansen" eller "Den som kastar första stenen…"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida