Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2007-01-20

Så ska det låta - med Caroline af Ugglas

Igårkväll såg jag premiären av Svt:s succéprogram - "Så ska det låta". Inser att jag är medelålders när man sitter hemma och kollar på familjeprogram och dessutom öppet erkänner att; ja, det var riktigt bra. Pust!

Nåväl, jag brukar kolla på detta program. Inte för att det är så oooolidligt spännande, utanför att det är trevligt med musik. Trevligt är för övrigt en glosa som man börjar använda i medelåldern. Ångest! Om det inte fanns någon ålderskris annars, så uppstår den av Svt:s familjeprogram och glosan - Trevligt. Pust!

Gårdagens program stack ut rejält i jämförelse med alla de tidigare program i serien som jag har sett. Det var avsevärt mycket bättre av det enkla skälet att alla fyra gästerna var proffisga musikanter. Det normala annars är att några är musikanter medan andra är mer diffusa kändisar. Det märktes när det olika låtarna i framfördes. Det var kunskap, glädje och feeling. Jag är inte med i Anna Books fanclub. Så medelålders är jag i allafall inte:-) Men hon strålade av äkta glädje och hon kunde sjunga.
Det andra som var gemensamt för alla de medverkande var att de tog låtarna direkt på introt, med färre bokstäver i rutorna framme och med hjälp av bilderna kunde de hitta relevanta låtar. Det är ganska rimligt att de som arbetar som proffsmusikanter ska kunna improvisera, kunna låttexter och hemma i soffan ska sådana som jag vara chanslösa. Så var det igår. Kul!

Men bäst av allt var att jag upptäckte en artist, som inte är ny, annat än möjligen för mig. Men jag blev alldeles hänförd av rösten, feelingen, uttryckssättet. Ja, av allt. Caroline af Ugglas rockar så jag får gåshud. Direkt efter programmet så beställde jag hennes nya album -
"CAROLINE AF UGGLAS - JOPLIN PÅ SVENSKA"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida