Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-02-04

Extra!!!Extra!!!Extra!!! - urk&bläää

Mediasverige genomgår just nu en kris. Det är två stora politiska nyheter samtidigt:
Bråket kring om kändispolisens
Martin Mellins blogg om ett påstått krogbråk
och
Att
Sveriges ambassad i Damaskus blivit nedbränd på grund av en teckning i en danska blaska.

- Jag har varit politiskt aktiv sedan den 19 mars 1981. Just nu genomgår jag en egen kris.

Varför ägnar sig världen åt dessa frågor. Samtidigt som människor i tredje världen svälter och blir utnyttjade. När miljön blir våldtagen av cyniska maktmänniskor som drivs penningbegär. När bruna partier hotar människor som flytt till Sverige och andra länder undan förtryck. När muslimska moskéer hotas av mörkerkrafter. När två män som älskar varandra och struntar i sådana som mig som gillar kvinnor, ändå framkallar sådant hat bland osäkra och fördomsfulla på grund av en förstulen kyss.

Jag skrev några rader igår, men jag blir bara alltmer mer förvånad och matt. Politik är att vilja sa Olof Palme. Medan Karlsson på taket delade upp saker i sådant som är viktigt och sådant som kan benämnas som en världslig sak. Jag håller med dem båda. Det handlar om att vilja saker och om att sortera ut det som är viktigast.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida