Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-01-27

Den senaste veckan

Det är ett tag sedan jag skrev. Det har varit en del pyssel på olika kanter. Och vid 22-tiden när kommit hem från möte och annat har jag inte orkat samla mig och skriva. Min grundinställning är att en blogg ska användas och uppdateras så att ni läsare återkommer. Jag ska försöka skärpa mig.

Nåväl, nu är det dåliga samvetet avskakat.

Förra torsdagen började med flygbladsutdelning kl 07.50 vid Granängsringen. Det var typ 10 minusgrader, så efter 25 minuter kände jag mig inte längre så taggad att agitera. Det var inte heller mottagarna av flygbladet. Det är tur att vi har val i september och inte i januari:-)
Sedan bar det av till den socialdemokratiska riksdagsgruppens upptakt, där jag föreläste på ett seminarium, under rubriken: "Personlig profilering". Och som ni förstår så handlade det om personvalsinslaget i partivalet. Skälet till att de bjudit in mig var att jag var ordföranden för den senaste personvalsgruppen som tillsattes av partistyrelsen.

I fredags så var jag på sammanträde i Samhällsbyggnadsberedningen där jag är ledamot. Det är ett organ inom Sveriges kommuner och landsting som politiskt bereder ärenden till Kommunförbundets- och i viss mån även till Landstingsförbundets styrelser. Den viktigaste frågan för mig var att strida för att strandskyddet och därmed allemansrätten skyddas. Jag har skrivit om det tidigare här.

Måndagen var ett möte med den utmärkte kommunpolitikern, som nu sadlar om till landstingspolitiken, Alfonso Morales. Därefter inre arbete i kommunhuset. Kul...
På kvällen hade vi (s) grupp inför tisdagens kommunstyrelsesammanträde.

Tisdagen började med Kommunstyrelsens Delegationsutskott. Det var två förturer till bostad som båda avslogs, upphandling av papper till kommunen, serveringstillstånd till två resturanger som innebar att vi blev oense. Det ena återremmitterades och det andra fick gå till kommunstyrelsen för avgörande, där moderaterna (och den övriga borgerliga stödtroppen) - trots polisens avstyrkande - beviljade resturangen detta tillstånd.
Moderater och folkpartister drev också igenom ett förslag till kommunalt vårdnadsbidrag, den s.k. Nacka-modellen. Det känns inte som det mest moderna och framåtsyftande förslaget. Kristdemokraterna är att gratulera till hemmafrureformen för välbeställda. Folkpartiet de konservativa heter nu vår lokala variant av (fp). Det går snart att slå fast att den politiska scenen i Tyresö saknar ett liberalt parti. Det är fyra konservativa partier, med hög medianålder som har svårt att komma till skott.
Dock kom det ett förslag som alla partier var ense om. Kulturskolan får nya lokaler till en kostnad om drygt 10 miljoner. Det blir vid Nyboda skola. Vi föreslog detta redan i kommunfullmäktiges budgetbehandling hösten 2004. Nu har de äntligen satt ned foten. Och jag gissar att byggnationen är igång under valrörelsen...

Onsdagen började med sammanträde planberedning. Den stora frågan där var behandling av ny översiktsplan för Tyresö kommun. Den skulle ha behandlats i juni förra året, men det har skjutits upp, pö om pö. Mer om den kan du läsa här.
På kvällen så startade Socialdemokraterna och Kommunal i Tyresö den gemensamma talangutbildningen, som ska utbilda morgondagens fackliga och/eller politiska ledare. Målsiktet är inställt på 2010. Nytt. Spännande. Kul!

Igår, torsdag så ägnades dagen åt inläsning, förberedelser, skrivarbete och allmänt kontorsblää. Men på kvällen så var det sammanträde i styrelsen för Krusboda Socialdemokratiska förening. Det är en kul sammanslutning med både allvar och mycket humor.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida