Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-02-07

Lindexreklamen och yngre folkhumor

Idag rapporterar bland annat Expressen om Lindex BH reklam. Tuttar i bild går bra, men tuttar i bild med text går mindre bra enligt SL. Utanför Tyresö centrum finns en roterande annonspelare. Den vetter mot en skola med ungdomar i årskurs 6-9. Denna annonspelare rymmer tre affischer, en gör reklam för Fuji film en annan för flytande smör och den tredje för, ja just det - Lindex BH.

Under lunchen så var jag ute på en kortare promenad, jag stannande upp och iaktog ett gäng grabbar som jag gissar var ca 13 år. Deras lunchnöje var att skjuta på rörligt mål. Varje gång som Lindex tuttreklam roterat, så att den var i deras skottlinje, så kom en skrälldus snöbollar farande. Målet var att pricka mitt i emellan tuttarna, i den så kallade glipan, så att snön sedan rann nedåt...

Inte en snöboll till varken Fuji film eller det flytande smöret.

Och själv kom jag snabbt fram till att det inte spelar någon roll om denna annonskampanj blir förbjuden av SL. Det är ju i alla fall förbjudet att kasta snöboll på tunnelbanan:-)

2 kommentarer:

Klockan 11:56 em , Blogger Claes Nordmark sa...

Undrar just om SL velat ta bort texten om det stått på svenska istället? ;-)

 
Klockan 11:02 fm , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Vi älskar pattar! Hälsningar LINDEX.

- Jag tror inte att varken SL eller Lindex själva ens hade vågat sätta upp dem. Det intressanta är att vi lever i en internationaliserad värld. Det verkar inte Lindex fundera över. Eller också har de gjort bedömningen att de skiter i det, eftersom försäljningsresultatet har tolkningsföreträde.

Jag blir däremot lite trött på Stockholms borgarråd som vill kontrollera och förbjuda, inte för deras skäl, utan för den totala avsaknaden kreativitet. Om de istället genom humor, raljans och ironi gjort åtlöje av Lindex reklam så hade de istället vunnit slaget om sympatierna.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida