Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-02-12

Brittisk brutalitet mot irakiska tonåringar

News of the World beskriver hur brittiska soldater misshandlar Irakiska tonårsgrabbar på ett oerhört brutalt sätt. De visar också en video från det som inte kan beskrivas som något annat än ett regelrätt överfall.
Jag vet inte vad dessa tonårsgrabbar hade gjort innan, men det spelar ingen roll. Inte minst för att de är just tonåringar. Och om de har gjort något organiserat, så har det inte skett med mindre än att någon annan vuxen stått för regin.

Dels kan de få fysiska men för livet. Men framförallt så kommer de alltid att bära med sig själsliga ärr. Dessa ärr, deras familjer och omgivning, kommer naturligtvis ta den här typen av övergrepp som bevis för att de irakier som tjänar på att hålla konflikten vid liv, talar sanning och att västvärlden är ond och ska hatas.

Alldeles oavsett var i världen människor befinner sig, så tror jag att det är en väldigt lite klick som verkligen vill hålla liv i krig och konflikter. Det handlar om pengar, makt och pengar. Jag tror inte ens att dessa brittiska soldater, som genomför misshandeln, inser att de förutom själva övergreppet också bidrar till att cementera krig och konflikter i Irak.

Jag har inte kunnat vara så kategorisk att bara fördömma skälen till att USA och britterna gick in i Irak, det är naturligtvis inte så att jag försvarar handlingen. Men jag har också försökt att förstå framförallt medborgarna i USA och UK, deras rädsla, den anglo-amerikanska kulturen och de historiska skälen. Det legitimerar inte krig, men det ökar möjligheten att någon gång uppnå fred.

De brittiska soldaternas handlingar är avskyvärda och vidriga. Och de bidrar bara till att konflikten får nytt bränsle.

Våld föder våld!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida